A. Algemene Verkoopvoorwaarden
§ 1. Toepassingsgebied
§ 2. Sluiting van het contract
§ 3. Uitoefening van het herroepingsrecht
§ 4. Prijzen en betalingsvoorwaarden
§ 5. Leverings- en verzendingsvoorwaarden
§ 6. Eigendomsvoorbehoud
§ 7. Aansprakelijkheid voor gebreken
§ 8. Aansprakelijkheid
§ 9. Toepasselijk recht
B. Klanteninformatie
§ 1. Informatie over de identiteit van de verkoper
§ 2. Informatie over de wezenlijke kenmerken van de goederen of diensten
§ 3. Informatie over de sluiting van het contract
§ 4. Informatie over betaling en levering
§ 5. Informatie over de technische stappen die tot de sluiting van het contract leiden
§ 6. informatie over de opslag van de contracttekst
§ 7. informatie over de technische middelen om invoerfouten op te sporen en te corrigeren
§ 8. Informatie over de talen die beschikbaar zijn voor het sluiten van de overeenkomst
1.1. Deze voorwaarden van KHG Krömer's Handelsgesellschaft mbh (hierna te noemen "Verkoper") zijn van toepassing op alle door de Klant met de Verkoper gesloten overeenkomsten met betrekking tot de in de online shop van de Verkoper gepresenteerde producten en/of diensten. Tenzij anders overeengekomen, wordt bezwaar gemaakt tegen het opnemen van de eigen voorwaarden van de klant.
1.2. Klanten in de zin van artikel 1.1 zijn zowel consumenten als ondernemers. Een consument is elke natuurlijke persoon die een rechtshandeling sluit met een doel dat niet kan worden toegeschreven aan zijn of haar commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit. Een ondernemer daarentegen is elke natuurlijke persoon of rechtspersoon of vennootschap met rechtsbevoegdheid die de rechtshandeling sluit in het kader van zijn zelfstandige beroeps- of handelsactiviteit.
2.1. De door de Verkoper in de online shop getoonde productpresentaties zijn geen bindende aanbiedingen van de Verkoper, maar dienen voor het uitbrengen van een bindend aanbod door de Klant.
2.2. De klant heeft de volgende mogelijkheden om zijn offerte in te dienen: telefonisch, schriftelijk, per fax of e-mail en via het online bestelformulier in de online shop. Indien de klant voor de laatste optie kiest, vormt het klikken op de knop "Bestelling verzenden" na het invoeren van zijn/haar persoonlijke gegevens in de laatste stap van het bestelproces een juridisch bindend aanbod om een overeenkomst aan te gaan met betrekking tot de goederen in het winkelmandje.
2.3. De verkoper kan de bestelling schriftelijk of elektronisch (per brief, fax of e-mail) of door levering van de goederen binnen vijf dagen bevestigen. De verkoper heeft het recht de bestelling niet te aanvaarden.
2.4. Het contact en de orderverwerking vinden in de regel plaats via e-mail en geautomatiseerde orderverwerking. Daarom is de klant verplicht de juistheid van het door hem/haar voor de afhandeling van de bestelling opgegeven e-mailadres te controleren, zodat hij/zij de door de verkoper op dit adres verzonden e-mails kan ontvangen. Vooral bij het gebruik van SPAM-filters moet de klant zich vergewissen van de ontvangst van de e-mails die door de verkoper of door derden die door de verkoper met de verwerking van de bestelling zijn belast, worden verzonden.
U hebt het recht de overeenkomst binnen veertien dagen zonder opgave van redenen te herroepen. Deze herroepingstermijn van veertien dagen gaat in op de dag waarop u of een door u aangestelde derde, die niet de vervoerder is, de goederen in ontvangst neemt of heeft genomen.
Indien u uw herroepingsrecht wenst uit te oefenen, dient u contact met ons op te nemen:
KHG Krömer's Handelsgesellschaft mbH • Rosa-Luxemburg-Str. 34 • 03044 Cottbus • Tel: + 49 (0) 355 869 501 87 • Fax: + 49 (0) 355 547886849 • reklamation@remoerk.de
ons hiervan op de hoogte stellen door een duidelijke verklaring van uw beslissing de overeenkomst te herroepen en deze schriftelijk of elektronisch (d.w.z. per brief, fax of e-mail) aan ons toe te zenden.
U kunt hiervoor het bijgevoegde voorbeeldformulier gebruiken, maar u bent hiertoe niet verplicht. U kunt het formulier of een andere duidelijke verklaring ook elektronisch invullen via onze website http://www.hebebuehnen-kroemer.de en naar ons opsturen. Als u van deze optie gebruik maakt, sturen wij u vervolgens een ontvangstbevestiging van uw annulering (bijvoorbeeld per e-mail). Om aan de herroepingstermijn te voldoen, volstaat het om de kennisgeving van de uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden vóór het verstrijken van de herroepingstermijn.
Gevolgen van de annulering
In geval van annulering van de overeenkomst zijn wij verplicht u alle door u aan ons gedane betalingen, inclusief de leveringskosten - met uitzondering van bijkomende kosten die voortvloeien uit het feit dat u hebt gekozen voor een andere leveringswijze dan die welke wij hebben aangeboden (goedkoopste standaardlevering) - onmiddellijk terug te betalen binnen een termijn van maximaal veertien dagen vanaf de dag waarop wij uw annuleringsbericht hebben ontvangen. Het betaalmiddel voor deze terugbetaling zal identiek zijn aan het middel dat u bij de oorspronkelijke transactie hebt gebruikt, tenzij er een duidelijke andere overeenkomst met u bestaat, zullen wij u in geen geval kosten aanrekenen voor deze terugbetaling.
De goederen worden door ons opgehaald. U moet de directe retourkosten voor de goederen betalen ten bedrage van 299,- EUR voor particuliere klanten of 499,- EUR voor commerciële klanten. Zijn de retourkosten lager, dan betaalt u alleen deze kosten; zijn de retourkosten hoger, dan betalen wij het verschil.
U bent slechts aansprakelijk voor waardevermindering van de goederen indien deze waardevermindering is veroorzaakt door uw gedrag bij de behandeling van de goederen op een wijze die niet noodzakelijk is voor de controle van de staat, de eigenschappen en het functioneren van de goederen.
4.1. De door verkoper opgegeven prijzen zijn eindprijzen, dat wil zeggen dat zij alle prijsbestanddelen inclusief de wettelijke Duitse BTW omvatten. Indien extra leverings- en verzendkosten ontstaan, worden deze in de betreffende aanbieding in de productpresentatie apart vermeld.
4.2. De volgende betalingsmogelijkheden worden door de verkoper aangeboden voor leveringen binnen Duitsland, tenzij anders vermeld in de productpresentatie van het aanbod:
1. Vooruitbetaling per bankoverschrijving
2. Contante betaling bij afhaling
3. Creditcard (Mastercard/Visa) - Als u met een creditcard betaalt, brengen wij 1,9% transactiekosten in rekening.
4. Directe bankoverschrijving - Als u met een directe bankoverschrijving betaalt, brengen wij 0,95% transactiekosten in rekening.
5. PayPal - Als u met PayPal betaalt, brengen wij 1,75% transactiekosten in rekening.
4.3. Indien voor het betreffende product ook verzending naar het buitenland wordt aangeboden, worden de volgende betalingsmogelijkheden door de verkoper aangeboden indien de productpresentatie van het aanbod geen andere informatie bevat:
1. Vooruitbetaling door overschrijving
2. Contante betaling bij ophaling
4.4. Bij leveringen naar landen buiten de Europese Unie kunnen bijkomende kosten ontstaan, zoals verdere belastingen en/of heffingen, bijvoorbeeld in de vorm van douanerechten.
4.5. Indien vooruitbetaling is overeengekomen, geschiedt de betaling onmiddellijk na het sluiten van de overeenkomst.
4.6. In geval van afhaling door de klant, zal de verkoper de klant eerst per e-mail informeren dat de door hem bestelde goederen klaar staan voor afhaling. Na ontvangst van deze e-mail kan de klant de goederen in overleg met de verkoper afhalen. In dit geval zijn er geen verzendkosten.
4.7. Alleen als de tegenvordering onbetwist, rechtsgeldig vastgesteld of door de verkoper erkend is, heeft de klant recht op verrekening.
4.8. De klant kan alleen een retentierecht uitoefenen als de vorderingen uit dezelfde contractuele relatie voortvloeien.
5.1. De goederen worden regelmatig per post en op het door de klant opgegeven leveringsadres geleverd. Bij het uitvoeren van de transactie is het door de verkoper in de orderverwerking opgegeven afleveradres bepalend.
5.2. De klant dient ervoor te zorgen dat geschikte los-/laadapparatuur ter plaatse beschikbaar is voor de levering of, indien nodig, de retourlevering van de goederen. Voor korte schaarhefbruggen (3,0 T, 1 m hefhoogte) en bandenwisselaars/bandenbalancers is ten minste één pallettruck nodig. Voor grotere schaarhefbruggen en voor alle 1-koloms, 2-koloms en 4-koloms hefbruggen is een vorkheftruck - of vergelijkbare apparatuur - vereist door de klant voor het lossen/laden.
5.3. Indien levering aan de klant niet mogelijk is, zal het in opdracht gegeven transportbedrijf de goederen terugsturen naar de verkoper en zal de klant de kosten voor de mislukte levering dragen. Dit geldt niet indien de klant tijdelijk is verhinderd de aangeboden dienst te aanvaarden, tenzij de verkoper hem daarvan redelijkerwijs in kennis heeft gesteld of indien de klant daarbij gebruik maakt van zijn herroepingsrecht.
5.4. Het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke beschadiging van de verkochte goederen gaat in het algemeen over op de klant of een persoon die gemachtigd is de goederen in ontvangst te nemen bij de overdracht. Indien de klant ondernemer is (handelend in de uitoefening van zijn commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit; § 14 BGB), gaat het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke verslechtering in geval van een postorderaankoop op de klant over bij aflevering van de goederen in de vestigingsplaats van de verkoper aan een geschikte vervoerder.
5.5. Alle overeengekomen leveringstermijnen gelden voor een ondernemer onder voorbehoud van juiste en tijdige eigen bevoorrading in gevallen waarin de verkoper een specifieke dekkingstransactie heeft gesloten en niet verantwoordelijk is voor het gebrek aan beschikbaarheid.
De door de verkoper geleverde goederen blijven eigendom van de verkoper tot volledige betaling heeft plaatsgevonden.
Indien het gekochte artikel een gebrek vertoont, zijn de wettelijke bepalingen van toepassing. In afwijking daarvan geldt het volgende:
7.1. Voor ondernemers
• een onbeduidend gebrek geeft in beginsel geen aanleiding tot aanspraken op gebreken,
• heeft de verkoper de keuze van de wijze van latere uitvoering,
• bij nieuwe goederen bedraagt de verjaringstermijn voor gebreken één jaar vanaf de risico-overgang.
• bij gebruikte goederen zijn rechten en aanspraken op grond van gebreken in principe uitgesloten.
• de verjaringstermijn begint niet opnieuw wanneer een vervangende levering wordt gedaan in het kader van de aansprakelijkheid voor gebreken.
7.2. Voor consumenten bedraagt de verjaringstermijn voor vorderingen wegens gebreken
• twee jaar vanaf de levering van de goederen aan de klant in het geval van nieuwe goederen.
• een jaar vanaf de levering van de goederen aan de klant, met de beperking van artikel 7.3. voor gebruikte goederen.
7.3. Voor ondernemers en consumenten gelden de bovenstaande beperking van aansprakelijkheid en verjaringstermijnen in artikel 7.1 en artikel 7.2 niet voor vorderingen tot schadevergoeding en vergoeding van kosten die de Koper op grond van de wettelijke bepalingen kan doen gelden wegens gebreken overeenkomstig artikel 8.
7.4. Voor ondernemers geldt bovendien het volgende: de wettelijke verjaringstermijnen voor de aanspraak op ontbinding blijven overeenkomstig § 478 BGB onaangetast. Hetzelfde geldt voor ondernemers en consumenten in geval van opzettelijk plichtsverzuim en het bedrieglijk verzwijgen van een gebrek.
7.5. Indien de klant koopman is in de zin van § 1 van het Duitse Wetboek van Koophandel (HGB), is hij onderworpen aan de handelsplicht tot inspectie en melding van gebreken overeenkomstig § 377 van het Duitse Wetboek van Koophandel (HGB). Indien de klant de daarin geregelde kennisgevingsverplichtingen niet nakomt, worden de goederen geacht te zijn goedgekeurd.
7.6. Indien de klant een consument is, dient hij bij de bezorger te klagen over geleverde goederen met duidelijke transportschade en de verkoper daarvan in kennis te stellen. Doet de klant dit niet, dan heeft dit geen gevolgen voor zijn wettelijke of contractuele aanspraken op gebreken.
7.7. Na latere nakoming door vervangende levering is de klant verplicht de eerst geleverde goederen binnen 30 dagen op kosten van de verkoper aan hem terug te zenden. De gebrekkige goederen moeten overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden teruggezonden.
8.1. De verkoper is zonder enige beperking uit hoofde van de wet aansprakelijk in geval van letsel aan leven, lichaam of gezondheid, in geval van opzet of grove nalatigheid, in geval van bedrog en garantiebeloften en indien de aansprakelijkheid in overeenstemming is met dwingende wettelijke bepalingen, zoals de wet op de productaansprakelijkheid.
8.2. Bovendien is de verkoper om welke rechtsgrond dan ook als volgt aansprakelijk:
8.2.1. Indien de verkoper door nalatigheid een wezenlijke contractuele verplichting (de zogenaamde kardinale verplichting) heeft geschonden, is de verplichting tot vergoeding van materiële schade beperkt tot de voorzienbare, typisch optredende gemiddelde schade. Materiële contractuele verplichtingen zijn verplichtingen die de overeenkomst de verkoper naar haar inhoud oplegt om het doel van de overeenkomst te bereiken, waarvan de nakoming de goede uitvoering van de overeenkomst in de eerste plaats mogelijk maakt en op de naleving waarvan de klant regelmatig mag vertrouwen.
8.2.2. Indien de Verkoper door nalatigheid een niet wezenlijke contractuele verplichting heeft geschonden, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot de waarde van de bestelling.
<8.3 In het geval van op maat gemaakte producten (individuele productie van onderdelen op speciaal verzoek van de klant) heeft de verkoper het recht om zich terug te trekken uit het contract als het eindproduct geen goedkeuring krijgt van de technische toezichthoudende autoriteiten, zoals CE-goedkeuring. In dit geval worden de kosten voor de vervaardiging van dergelijke producten volledig gedragen door de klant die de bestelling heeft geplaatst, die daarmee het risico van een eventuele niet-goedkeuring op zich neemt. Schadeclaims van welke aard dan ook kunnen in dit geval niet tegen de verkoper worden ingediend.9.1. Alle rechtsbetrekkingen tussen partijen worden beheerst door het recht van de Bondsrepubliek Duitsland met uitsluiting van de wetten op de internationale verkoop van roerende goederen. In het geval van consumenten geldt deze rechtskeuze slechts voor zover de verleende bescherming niet wordt opgeheven door dwingende bepalingen van het recht van de staat waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft.
9.2. Indien de Klant een koopman, handelaar, publiekrechtelijke rechtspersoon of publiekrechtelijk speciaal fonds is, is de exclusieve bevoegde rechtbank voor alle uit deze overeenkomst voortvloeiende geschillen de vestigingsplaats van de Verkoper in Cottbus. Hetzelfde geldt indien de klant geen algemene bevoegde rechtbank in Duitsland of de EU heeft of indien de woonplaats of gewone verblijfplaats van de klant onbekend is op het ogenblik dat de vordering wordt ingesteld. Dit laat het recht om zich in gerechtvaardigde bijzondere gevallen tot de rechter van een andere wettelijk bevoegde plaats te wenden, onverlet.
9.3. De contractuele taal is het Duits.
KHG Krömer´s Handelsgeselllschaft mbh., Rosa-Luxemburg-Str. 34, 03044 Cottbus, GF: Lars Krömer
De belangrijkste kenmerken van de goederen of diensten worden afgeleid uit de respectieve productbeschrijving van de verkoper.
De overeenkomst wordt gesloten overeenkomstig artikel 2 van de algemene voorwaarden van de verkoper (zie hierboven).
De betaling geschiedt in overeenstemming met artikel 4 en de levering in overeenstemming met artikel 6 van de algemene voorwaarden van de verkoper (zie hierboven)De betaling geschiedt in overeenstemming met artikel 4 en de levering in overeenstemming met artikel 6 van de algemene voorwaarden van de verkoper (zie hierboven).
De overeenkomst wordt gesloten door aanbod en aanvaarding.
5.1. Wanneer de Klant het online bestelformulier van de Verkoper gebruikt om zijn bestelling te plaatsen, doet hij zijn aanbod als volgt:
5.1.1. Op de aanbiedingspagina van de verkoper klikt de klant in de eerste stap op de knop "In winkelwagen". Er wordt dan een nieuwe pagina geopend met de inhoud van het winkelmand
5.1.2. Nu klikt de klant direct of na het plaatsen van verdere goederen in het virtuele winkelmandje op het veld "afrekenen" in de tweede stap. Als de klant nog niet geregistreerd en ingelogd is, wordt een nieuwe pagina geopend. In een tussenstap moet de klant zich registreren en een nieuwe klantenrekening openen, zich registreren voor een gastbestelling of inloggen als hij al als klant geregistreerd is. Als hij al geregistreerd is als klant, vult hij de velden "Uw e-mailadres" en "Uw wachtwoord" in en klikt dan op de knop "Registreren". Als hij nog niet als klant is geregistreerd, klikt hij op de knop "Nu registreren". Vervolgens klikt hij om te selecteren of hij een klantenrekening wil openen of alleen een gastbestelling wil plaatsen. Vervolgens vult hij het formulier in en klikt op de knop "Doorgaan". Er wordt dan een nieuwe pagina geopend met het factuuradres en het afleveradres en met de mogelijkheid de adressen te wijzigen of andere adressen toe te voegen.
5.1.3. Nu klikt de klant direct of na het bewerken of toevoegen van adressen op de knop "Volgende" in de volgende stap.
5.1.4. Es öffnet sich eine neue Seite, auf dieser kann der Kunde im vierten Schritt die von ihm gewünschte Zahlungsart durch Anklicken auswählen.
5.1.5. In de vijfde stap klikt de klant op de knop "Doorgaan". Er wordt dan een nieuwe pagina geopend met een samenvatting van de details van de bestelling.
5.1.6. In de zesde stap vinkt de klant het vakje "Ik aanvaard hierbij de bepalingen inzake gegevensbescherming en de algemene voorwaarden en bevestig dat ik de volgende annuleringsvoorwaarden heb gelezen" aan.
5.1.7. In de zevende stap klikt de klant op de knop "Bestelling verzenden".
5.2. De aanvaarding door de verkoper is onderworpen aan artikel 2.3 van de algemene voorwaarden van de verkoper (zie hierboven).
De tekst van de overeenkomst wordt door de Verkoper opgeslagen en in tekstvorm (bijvoorbeeld per e-mail, fax of brief) aan de Klant toegezonden nadat de Klant zijn bestelling samen met deze Algemene Voorwaarden en Klantinformatie heeft verzonden De tekst van de overeenkomst kan echter niet meer door de Klant via de website van de Verkoper worden opgevraagd en bekeken nadat de Klant zijn bestelling heeft verzonden.
Vóór de bindende indiening van de bestelling kan de klant zijn gegevens voortdurend wijzigen met behulp van de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties. Bovendien worden alle ingevoerde gegevens vóór de bindende verzending van de bestelling nogmaals in een bevestigingsvenster weergegeven en kunnen daar ook met de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties worden gecorrigeerd.
Voor het sluiten van het contract is alleen de Duitse taal beschikbaar.